villkor

Allmänt

Här följer köpvillkoren som gäller när du e-handlar från mattiaslivs.se . Villkoren gäller mellan dig som kund och Mattias livs som butik (Mattiaslivs AB, 559071-9109), vid order och inköp av varor på Mattiaslivs.se .

Avtal och kunduppgifter

För att e-handla på mattiaslivs.se måste du ha fyllt 18 år.

Som kund är du ansvarig för att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Om du misstänker att någon obehörig fått tillgång till dina inloggningsuppgifter ska detta anmälas till kundtjänst. Om en sådan anmälan inte gjorts ansvarar du för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter.

Mattiaslivs förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra din beställning, exempelvis om felaktiga personuppgifter har uppgivits. mattiaslivs förbehåller sig rätten att stänga av dig som e-handelskund. Vid eventuell avstängning blir du informerad om detta.

Beställning och avbokning

Om du lämnar en kommentar på vår webbplats kan du välja att spara ditt namn, din e-postadress och webbplatsadress i cookie-filer. Detta är för din bekvämlighet för att du inte ska behöva fylla i dessa uppgifter igen nästa gång du skriver en kommentar. Dessa cookie-filer gäller i ett år.

När Mattiaslivs mottagit din order skickas en beställningsbekräftelse via e-post. I denna bekräftelse kan du se vilka möjligheter du har att ändra och/eller makulera din order.

Det kostar inget att avboka en order, om du avbokar enligt informationen i din beställningsbekräftelse.

Varor

På mattiaslivs.se visas viss produktinformation för varje vara men för fullständig produktinformation och uppgifter som tillverkningsdag och bäst före-datum hänvisas du till varans förpackning. Gällande information om ingredienser och allergener så är det alltid märkningen på en varas förpackning som gäller.

Om du redigerar eller publicerar en artikel kommer en extra cookie-fil att sparas i din webbläsare. Denna cookie-fil innehåller inga personuppgifter utan anger endast inläggs-ID för den artikel du just redigerade. Den gäller under 1 dygn.

Mattiaslivs reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- eller skrivfel på hemsidan. Exempel på sådana fel kan vara felaktig information i produktbeskrivningen, att en bild inte återger produktens exakta utseende eller att det anges felaktigt pris på en vara.

Om du väljer att handla som gäst på mattiaslivs.se kan vi inte verifiera din ålder och du får därför inte tillgång till åldersbegränsade varor, t.ex. läkemedel, tobak och energidrycker. 

Ersättning av varor

Om en vara som du beställt inte finns i butiken/lagret vid plocktillfället, så ersätts den med en likvärdig vara. Om du inte vill ha en ersättningsvara finns det möjlighet att avsäga sig detta.

Då ursprungsland på frukt och grönt kan variera från dag till dag, förbehåller sig mattiaslivs rätten att leverera frukt och grönt med annat ursprungsland än det som anges vid beställning. Om ursprungslandet på frukt och grönt är ett annat vid leverans än vid beställning så redogörs detta som en ersättningsvara i plockbekräftelsen.

Priser

mattiaslivs.se har samma ordinarie prissättning som fysiska mattiaslivs-butiker. De priser som anges när du slutför din order är de priser som gäller för din beställning.

Reservation för viktvaror samt kassar 

Priset på s.k. viktvaror, till exempel frukt och grönt eller kött, baseras alltid på varans vikt och fastställs när ordern har plockats och varan har vägts. För att du vid orderläggning ska få en uppfattning om varans storlek och vad den kommer kosta, anges en snittvikt som är baserad på vad en sådan vara brukar väga. Vid betalning används snittvikten för att kunna reservera ett belopp innan varan blivit plockad och vägd. För att ta höjd för en eventuell prisjustering som kan uppstå om den beräknade vikten skiljer sig från den plockade vikten, reserveras ett tillägg på 10 procent av varukorgens sammanlagda värde. När varan är plockad och vägd korrigeras det reserverade priset utifrån den faktiska vikten. Butiken/lagret har alltid som ambition att plocka en mängd som motsvarar din order.

I det tillägg som reserveras ingår även en uppskattad kostnad för bärkassar. Hur många kassar som används för en order, samt vad kostnaden totalt blir för dessa, fastställs först när ordern är plockad. När ordern är plockad korrigeras det reserverade priset utifrån det faktiska antalet kassar. 

Avgifter

  • Vid hemleverans debiteras en plockavgift och en hemleveransavgift.

Betalning

Du betalar din order med bank- eller kontokort från Visa, Mastercard eller American Express alternativt genom fakturabetalning genom klarna. Det gårinte att betala med kontanter.

  1. Betalkort: I samband med att du slutför din order reserveras ett belopp från ditt konto. Själva kortdebiteringen sker efter att din order är plockad. Transaktionen bokförs normalt inom fem bankdagar från din leverans- eller upphämtningsdag. 
    Köpet sker via betalningslösningsleverantören klarna AB (”klarna”). När du registrerar dina betal- eller kreditkort skickas du och dina uppgifter (krypterade med en referens) till klarna (Mattiaslivs AB samarbetspartner för kortbetalningar) betalsida som är SSL-krypterad och där fyller du i ditt kortnummer. Mattiaslivs AB sparar således inte dina betal- eller kreditkortsnummer. I de fall du väljer att spara kortuppgifter görs det hos klarna och Mattiaslivs AB skickar vid dina följande beställningar samma referens med envägskryptering till klarna. klarna är certifierat enligt PCI-DSS och all kommunikation som sker vid betalning är krypterad för säker internetöverföring. Genom att registrera din betalning godkänner du klarna villkor.

Hemleverans och upphämtning 

mattiaslivs erbjuder leverans genom hemleverans och hämtning i butik.

När din order är plockad får du en plockbekräftelse via e-post och på leveransdagen kommer du att motta ett SMS med beräknad leveranstid. Upphämtning i butik eller hemleverans sker sedan inom det tidsintervall du valt. mattiaslivs har som ambition att leverera din order på angiven leveranstid, men med reservation för eventuella förseningar och driftstörningar. Dina varor anses levererade när du hämtat dem i butik eller när du vid hemleverans tagit emot dem samt signerat att din leverans har anlänt, alternativt att varorna lämnats vid din ytterdörr. Om du inte signerar din leverans vid möte med transportör, förbehåller sig mattiaslivs rätten att inte leverera dina varor.

Om mattiaslivs inte kan utföra åtaganden mot dig till följd av omständigheter som kan anses ligga bortom mattiaslivs kontroll så utgör detta inte ett avtalsbrott. mattiaslivs förbehåller sig rätten att ändra eller stänga leveranser med kort varsel, exempelvis vid hinder i trafiken p.g.a. väderförhållanden, trafikolyckor eller liknande omständigheter eller vid Force Majeure-liknande situationer såsom naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, konflikt på arbetsmarknaden, eldsvåda eller annan omständighet utanför rimlig kontroll för mattiaslivs. Vid den typen av situationer kommer mattiaslivs dock alltid försöka utföra åtaganden i möjligaste mån och i de fall där detta inte är möjligt kompensera dig i skälig omfattning

Legitimationskontroll 
Oavsett leveransmetod förbehåller mattiaslivs sig rätten att begära legitimation vid utlämning av varor. Kan legitimation inte uppvisas vid leverans av order som innehåller varor med åldersgräns har mattiaslivs rätt att neka utlämning av varorna med åldersgräns. Varan/varorna med åldersgräns tas då tillbaka till butiken/lagret.

Om du inte kan ta emot eller hämta varorna 
Om du inte kan ta emot dina varor vid hemleverans gör transportören en bedömning om varorna kan lämnas. Under förutsättning att transportören kommer fram till din ytterdörr lämnas varorna utanför dörren. När varorna har lämnats övergår ansvaret för varorna till dig. Om en port eller grind hindrar oss från att nå fram till din dörr lämnas varorna inte kvar. Åldersbegränsade varor som kräver legitimationskontroll lämnas aldrig kvar. Om varorna inte kan lämnas tas de tillbaka till butiken/lagret som plockat dina varor. För att få bekräftelse på om du har möjlighet att hämta upp varorna i butik, vänligen kontakta kundtjänst. Om du då avstår från att hämta dina varor kommer du att debiteras för hela ordervärdet. Om du vid upphämtning i butik inte har möjlighet att hämta dina varor inom det tidsintervall du valt, vänligen kontakta kundtjänst. Om du avstår från att hämta dina varor kommer du att debiteras för hela ordervärdet. 

Reklamation 
Om något går fel eller om du önskar reklamera en vara ska kundtjänst kontaktas så snart som möjligt efter att fel har upptäckts, dock senast inom 14 dagar. Kreditering på grund av fel eller reklamation görs till samma kort som uppgavs när du lade din order. Mattiaslivs AB kommer inte att leverera en ny vara. 

Kundtjänst 
Vid frågor och reklamationer ombeds du kontakta kundtjänst via ehandel@mattiaslivs.se eller 0707671218.

Tjänster som erbjuds av mattiaslivs.se tillhandahålls av:
mattiaslivs AB St:persgatan 40 
602 33 Norrköping
e-post: info@mattiaslivs.se 
Org. nr. 559071-9109

Kundtjänst: ehandel@mattiaslivs.se
Tel: 0707-671218

My Cart (0 items)

No products in the cart.